Leren lezen zonder letters!

Leren lezen is mijn passie. 
Oh yeah, er is weinig leuker in mijn vak als leerkracht, dan het aanleren van lezen. 

Wist je dat kinderen in 6 weken leren lezen? 
Niet dat ze dan alle letters kennen, maar in zes weken leren ze het proces van het lezen aan. 
Kinderen leren dan het principe van het hakken-en-plakken. 
Ze kunnen naar woorden luisteren en het woord in klanken hakken. 
Ze kunnen letters benoemen en zo woorden spellen. 
Door deze letters of klanken te plakken, lezen ze het woord. 

Zo simpel is het.

In de klas doen we dit eerst met korte woorden, van drie letters. 
De zogenoemde MKM-woorden, zoals kip, kaas en jas. Het woord bestaat uit een medeklinker, een klinker en weer een medeklinker
Kinderen die het hakken en plakken moeiteloos beheersen kunnen dit ook toepassen bij langere woorden zoals taart en staart. 
Dit is het leesproces in een notendop. In werkelijkheid komt er nog veel meer bij kijken, om dit alles in te oefenen. 
Tijdens de leesles doen wij van alles met de letter die aangeboden wordt. 
We zeggen de klank na, en voelen met onze vinger aan de lippen. Wat doet je mond? Voel je misschien je lippen trillen? 
We verzinnen woorden en namen met die letter. We kijken naar plaatjes, noemen het woord en luisteren of de klank is te horen in het woord. En zo ja, horen we die vooraan, in het midden, of achteraan. We knippen en plakken of kleien de letter.  
Terwijl we lezen springen we op en neer en we lezen in koor. We schrijven de letter met krijt of met onze vinger in het zand. We spreken luid en duidelijk en doen daarbij het klankgebaar. 
Dit alles helpt om het lezen aan te leren. 

Bij sommige kinderen lijkt dit hele proces vanzelf te gaan. 
De rest van de groep lukt het stap voor stap met goede instructie en voldoende oefening. 
Toch zijn er altijd enkele kinderen met wie het lezen maar niet zo wil vlotten. 

Als je ouder bent van een kind, dan bedenk je nu vast in welke categorie jouw kind zit. Als je leerkracht bent, dan durf ik te wedden dat jouw klas nu komt oppoppen in jouw gedachten. 
Je denkt nu aan de kinderen die uitblinken. 
Je weet zo ongeveer wel wie er tot de middengroep behoren. 
En ik weet absoluut zeker dat er enkele kinderen zijn om wie je je zorgen maakt. 
Dit zijn de leerlingen waarvoor je extra materiaal uit de kast haalt.  
Dit zijn de kinderen waarvan je de ouders iets vaker spreekt (hoop ik!) om te bespreken wat je doet, wat er gedaan is en wat jullie samen nog kunnen doen. 

Wanneer lezen (heel) veel moeite kost, is dit zeker niet fijn. 

Leeskilometers maken? Ik ben absoluut van mening dat dit heel, ik herhaal: HEEL belangrijk is. Net als voorlezen.  
Maar als er heel veel met een kind wordt geoefend en het gaat niet beter, dan moet je het anders aanpakken. 

Zo, dat is eruit! 

Want zoals ik al zei: het aanleren van het lezen duurt ongeveer 6 weken. 
Oke, er is een nuance, maar tegen de tijd dat het kerst is geweest hebben kinderen in groep 3 echt alle letters geleerd! 

Leren Lezen Zonder Letters
Met de training Leren Lezen Zonder Letters help ik kinderen die vastlopen met vlot lezen

Daarom start ik met het programma “lezen zonder letters”. 
Waarom? 
Er wordt namelijk heel veel tijd besteedt aan het leren lezen. 
Aan de letters, de woorden, het hakken en plakken. 
Maar wat als het niet werkt

Wat als: 

  • Letters steeds worden omgedraaid? 
  • Letters steeds verkeerd om worden geschreven? 
  • Je elke dag thuis tien minuten extra oefent, maar dit niet enorm lijkt te helpen? 
  • Je kind is overgegaan naar groep 4 zonder AVI E3? 
  • Je twijfelt aan dyslexie, maar dit nog niet kunt meten? 
  • Je kind moeite heeft met het werken van links naar rechts? 
  • Je kind in de klas ongeconcentreerd is. 
  • Je kind druk en wiebelig is. 
  • Je als ouder elke dag maar moet lezen en dit een strijd is geworden? 
  • Je eigenlijk de balen hebt van dat oefenen? 
  • Deze schoolse problemen jouw gezinsleven beïnvloeden? 
  • Je als ouder moeite heeft met de leerkracht, omdat je je niet gehoord voelt? 

Dan heb je hulp nodig! Van mij wel te verstaan. 
Ten eerste heb je hulp nodig omdat het schoolse probleem op jouw bord wordt gelegd. 
Jij moet meer oefenen, maar jij bent geen leerkracht (of wel 😊 maar laten we school en thuis gescheiden houden). 
Ten tweede heeft jouw kind iets heel anders nodig dan dat er op school wordt aangeboden. 
Dit heeft niet alleen effect op zijn of haar leerresultaten, maar ook op het welbevinden van het kind. 
En tot slot: hoe langer je wacht, hoe groter de kloof van de achterstand. 

Als eerst spoor ik het probleem op. 
Ik kijk naar het oogvolgen en de oogsamenwerking. Dit is belangrijk om goed en ontspannen te kunnen lezen. 
Er wordt gekeken of het kind wel goed kan werken van links naar rechts.  
Ik let daarbij op of de hersenhelften goed kunnen samenwerken, zodat informatie op de goede manier wordt verwerkt. 
Ook doen we oefeningen waarbij ik kijk of het kind nog actieve reflexen heeft, die belemmerend zouden kunnen zijn. 
Daarna breng ik de bevindingen in kaart en maak het plan. 
Tijdens de sessies werk ik spelenderwijs met jouw kind. We werken met beweging en spel en stimuleren de creativiteit.
Maar ik doe het niet alleen!
Jij bent gemotiveerd om dagelijks met je kind 10 a 15 minuten te oefenen met bewegingsvormen. 
Ik haal de druk van het leesprobleem af. 
We werken aan zelfvertrouwen en een positieve mindset. 
We zorgen dat de leervoorwaarden voor het leren lezen op orde komen. 

Pas als bovenstaande punten op orde zijn, dan kan er gelezen worden. 

Daarbij ken ik de leerlijn van het leren lezen op mijn duimpje en weet ik wat we moeten doen om een zo optimaal mogelijk resultaat te behalen. 

Snel, doelgericht en effectief. 

 
Ben jij benieuwd? Stuur mij een berichtje! 

Barbara de Mooij
Barbara de Mooij
Artikelen: 8

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *