Vierkante ogen

Bij het kijken naar een scherm zijn de ogen gefocust. Je zit stil. Het beeld zorgt voor een afwisselende stroom van prikkels en informatie. De ogen bewegen niet en kijken recht vooruit.   Dat is juist heel slecht. Je ogen staan stil. Ze zetten zich als het ware vast. Bovendien vergeten ze te knipperen en worden wat droger.   De ogen hoeven niet de focus te verleggen. De afstand tot het beeld is de hele tijd hetzelfde.

Pas maar op, anders krijg je vierkante ogen!

Ik gebruik die term wel eens in de klas. 
Gelukkig zijn er altijd kinderen die deze term herkennen.  
Dat betekent dat er meer ouders naar hun kroost roepen: “je krijgt vierkante ogen”. 

Maar is dit nu echt zo? Kijk, ik ben geen oogarts en kan niet zoveel vertellen over de oogbolling en dat soort dingen. Dus dat ga ik ook niet doen.  
Het spreekwoord over vierkante ogen wil wel zeggen dat te veel schermtijd niet goed voor je is. 
 
Nu kunnen we tv’s, laptops, tablets en bij ons op school de  Snappet niet meer wegdenken, dus dat ga ik niet doen. 
We weten inmiddels ook allemaal dat te veel naar een beeldscherm kijken niet goed is.  
Je ogen knipperen een stuk minder, het blauwe licht is niet bevorderlijk voor je slaap. De tijd vliegt terwijl je onderuit op de bank hangt. Met chips. 
Dat is niks nieuws. 

Waarom vind ik het, als psychomotorisch kindercoach en leerkracht dan zorgelijk?

Bij het kijken naar een scherm zijn de ogen gefocust. Je zit stil. Het beeld zorgt voor een afwisselende stroom van prikkels en informatie. De ogen bewegen niet en kijken recht vooruit.  
Dat is juist heel slecht. Je ogen staan stil. Ze zetten zich als het ware vast. Bovendien vergeten ze te knipperen en worden wat droger.  
De ogen hoeven niet de focus te verleggen. De afstand tot het beeld is de hele tijd hetzelfde.

Beweging is de basis tot groei. Stilzitten is funest en dat geldt ook voor de ogen. 
Ze moeten bewegen: van links naar rechts, van hoog naar laag. Je kijkt naar voorwerpen heel dichtbij en richt je op om ver te kijken. Als je zelf in beweging bent, dan bewegen de ogen mee. Ze focussen en corrigeren. Je pupil zorgt voor een perfecte inname van licht.  
Kortom, je traint je ogen door te leven. Door te doen en spelen. In het echt, in de 3D in plaats van via het platte vlak. 

Ik wil dus niet zeggen dat ogen daadwerkelijk vierkant worden (maar bespreek het gerust eens met een goede optometrist). Ik zeg ook niet dat ogen achteruitgaan van werken op de tablet. 
Wat ik wel wil zeggen is dat de ogen, en met name de oogmotoriek zich minder goed ontwikkelen. 
Ogen die motorisch niet goed ontwikkeld zijn, zorgen wel voor problemen. 
Ze kunnen dan minder goed richten en samenwerken. Informatie wordt niet goed of niet vlot doorgegeven aan de hersenen.  
Kinderen op de basisschool leren minder makkelijk lezen, niet omdat ze de letters of klanken niet kennen maar omdat tijdens het lezen de ogen heel de tijd ongemerkt kleine schokjes maken. 
Ogen waarvan de spiertjes niet goed getraind zijn hebben wiebelogen, wat enorm vermoeiend is en niet alleen invloed heeft op het leren maar ook op het gedrag. 
Er zijn leerlingen die heel druk zijn. Ze laten kenmerken zien van ADHD, maar blijken een heel breed perifeer zicht te hebben. Wat inhoudt dat de ogen heel breed georiënteerd zijn. Ze pikken allerlei signalen en bewegingen op uit de klas, waar ze niet op moeten letten en komen moeilijk aan hun werk toe. 
 
Ik roep je dan ook toe: LAAT JE KIND AAN OOGSPORT DOEN! 
Het fijne is: je hoeft daarvoor niet op zaterdagochtend om half 8 langs de lijn te staan. 
Of donderdagmiddag 16:45 uur in het zwembad.  
Oogsport is buitenspelen, plezier maken en leven in de driedimensionale wereld. 
Lopend of fietsend naar school is oogsport. 
Klimmen op een klimrek is een training voor het hoog-laag kijken als je denkt: “waar wil ik heen?”. 
Bovendien focussen je ogen ook heel rap naar je handen omdat je de sport voor je neus beet moet grijpen. 
Schommelen is een wonderlijke bezigheid, de wereld veranderd continu van perspectief terwijl je ritmisch in beweging bent. 
Tikkertje op het plein zorgt ervoor dat je de tikker in de gaten moeten houden, je ogen hebben dan een zoekfunctie en je lijf verplaatst zich steeds over het speelveld. 
Een spelletje mens-erger-je-niet traint de ooghandcoördinatie. Je telt en tilt de pion op, je gooit de dobbelsteen en kijkt naar je medespelers. 
Tijdens het koken gaat je dochter even zelfstandig kleuren, waarbij ze een beroep doet op de visuele vaardigheden van het kijken naar de plaat en de kleurpotloden. Het creatieve brein wordt geprikkeld.  
Voordat je naar bed gaat, leest je vader voor uit “waar is Wally”, een zoekboek zonder tekst maar waar de ogen aan de slag gaan om Wally te vinden in een heel gedetailleerde plaat. 

een spelletje is altijd een goed idee!

Een gewone dag dus, waarbij je er enorm veel met de ogen wordt gedaan! 
Het is goed om af en toe stil te staan bij de dag en te bedenken: wat bied ik de ogen aan? Hoe is onze dag? Het hoeft geen grote verandering te zijn, maar een kleine verandering in het dagprogramma kan ervoor zorgen dat de ogen meer in beweging komen en meer ontspannen raken. 

Ben je benieuwd naar het welzijn van de ogen van je kind? 
Heb je een leerling met vermoeden van dyslexie of andere leermoeilijkheden? 
Laat eens kijken naar de ogen!  
Met een visuele screening krijg je uitleg over het functioneren van de ogen.  
Hier kan, met eenvoudige oogoefeningen en een beetje “sportiviteit” aan gewerkt worden! 
 

Ik kan je helpen met leerproblemen! Stuur een berichtje en ik neem contact met je op!


Standaard afbeelding
Barbara de Mooij
Artikelen: 8

Geef een reactie