kinderen

Psychomotorisch Kindercoaching is geschikt voor een kind dat: 

*last heeft van faalangst 
*niet lekker in zijn of haar vel zit 
*school lastig vindt 
*zich moeilijk kan concentreren 
*moeite heeft met lezen 
*ondanks veel oefenen met lezen nauwelijks groei laten zien 
*woorden of letters ziet dansen of woorden overslaat 
*dyslexie heeft, of vermoeden daarvan 
*rekensommen verkeerd maakt 
*moeite heeft met balans  
*onhandig is 
*druk of teruggetrokken gedrag laat zien 
*bang voor de bal is tijdens sport 
 

Ook kinderen waarbij getwijfeld wordt of ze een jaartje extra blijven in de kleuterklas kunnen worden gescreend.  

Leerkrachten

Op elke school een Psychomotorisch Kindercoach, dat is het motto.
Dat is helaas niet op elke school het geval.
Toch kan ik me voorstellen dat je benieuwd bent naar dit nog relatief onbekende vak. 

Als leerkracht of IB-er kom je veel verschillende leer- en gedragsmoeilijkheden.
Ik ben er om op een laagdrempelige manier mee te kijken vanuit een ander perspectief.
Je kunt me inschakelen als sparringpartner voor problemen met kinderen waarvan je niet duidelijk weet wat er mee is en waar je (nog) geen speciale hulp van buitenaf voor in wilt schakelen.
Kinderen die prima meekomen, maar bijvoorbeeld niet vlot lezen. Of kinderen die niet lekker in hun vel zitten.
Ook voor het screenen van kinderen waarvan je twijfelt of ze door kunnen naar groep 3 en 4 ben je bij mij aan het juiste adres. 
Door middel van motorische oefeningen en een visuele screening, al dan niet met mijn Bioptor, krijg je een beter zicht op de ontwikkeling van het kind.

Scholen

Als school heb je waarschijnlijk nog geen psychomotorisch kindercoach in huis. 
Sterker nog, de kans is groot dat je niet helemaal precies weet wat een psychomotorisch kindercoach is dat lees je hier.  
 

De vraag is of je als school een duidelijk zicht hebt op de motorische ontwikkeling en de combinatie daarvan met het brein.  
Een goed gecoördineerd lijf, is een goed gecoördineerd brein. 
Motoriek speelt een grote rol in de aanleg van de neurale paden en beweging heeft heel veel invloed op prikkelverwerking en reflexen. 
Maar hoe kun je als leerkracht signaleren dat de motoriek nog niet in orde is? 
We denken bij motorische vaardigheden vaak aan hoe sportief, flexibel en handig een kind is.  
Bij problemen denken we aan het houterige kind, of de leerling die niet netjes kan schrijven. 
Maar er is zoveel meer te zien en te signaleren.  
Daarbij kijkt een psychomotorisch kindercoach niet alleen naar de motoriek, maar legt deze het verband met het brein. Met de eventuele leerproblemen of gedragsmoeilijkheden. 
Andersom geldt ook: heb je een hulpvraag over een leerling dat moeite heeft met leren? Of heb je een vraag over de sociaal-emotionele vorming, dan maak ik de vertaalslag naar de motorische ontwikkeling. 

Bewegen is de basis, en dan bedoel ik niet alleen de gymles. 

Maar laten we bij het begin beginnen: als psychomotorisch kindercoach kan ik een presentatie geven van het vak en wat de waarde daarvan is voor de school. Een korte presentatie van 45 minuten met ruimte voor vragen. 

Vind je het fijn om t als directie en IB-er een gesprek te hebben? Dat is natuurlijk mogelijk. 

Klik hier om een bericht achter te laten, dan neem ik contact op. 

 Naast informatie delen kan ik ook gericht kinderen observeren en/of onderzoeken.  
Met mijn bioptor kan ik een visuele screening uitvoeren om zo kinderen met leesproblemen weer op weg te kunnen helpen. Ik begeleid kinderen op de school waar ik werk en in mijn eigen praktijk voor andere kinderen. 

Daarnaast heb ik een fijne samenwerking met Chantal Poot, kinderoefentherapeut bij Paramedisch Centrum Valkenburg. 
Op deze manier kunnen we heel gericht en efficiënt werken met kinderen en vormen we goede schakels tussen school en thuis.