wat doe ik

Een traject bij mij is een actief traject. 
Ik begin met een intakegesprek en screening, waarbij altijd een ouder/verzorger aanwezig is.  
De sessies daarna ga ik zelf met het kind aan de slag. Centraal staat het bewegen. Met behulp van oefeningen werken we spelenderwijs aan balans en de samenwerking van hersenhelften.  
Ook wordt spel en creativiteit ingezet. Spelenderwijs komt een kind ook gemakkelijker bij zijn/haar emotie en gevoelens. 
De sessies zijn heel afwisselend en daarom vinden kinderen het vaak leuk.  
Natuurlijk is er ook oog voor de visuo motoriek: een kind dat uitvalt op de visuele screening, krijgt oefeningen om dit te verbeteren. 
 
De laatste 10 minuten is de ouder/verzorger aanwezig. We vertellen dan samen wat we hebben gedaan. Ook worden dan de oefeningen uitgelegd het kind thuis gaat doen. Dit is een belangrijk deel van de coaching. Er wordt dan ook een bepaalde mate van motivatie verwacht van de ouder(s)/verzorger(s).  
Gemiddeld genomen komt het kind eens per drie weken naar mij toe. 

Samenwerking

Sinds juni 2021 ben ik een leuke samenwerking aangegaan met Chantal Poot van Paramedisch centrum Valkenburg. Als kinderoefentherapeut ondersteunt zij kinderen op gebied van motoriek. We kwamen er al snel achter dat ons werk veel overlap heeft. 

Waar Chantal kijkt vanaf de motorische kant, doe ik dat vanuit de cognitieve hoek. Dit valt samen met als bindende factor de reflexen en de (oog)motoriek. Immers: de motoriek heeft invloed op het leervermogen en gedrag. Zo heeft een kind met leesproblemen vaak ook moeite op motorisch gebied. Denk aan zwemmen, touwtjespringen en het vangen en gooien van een bal. 
De motoriek en de balans van het lijf, zegt ook veel over de motoriek van de ogen. 
Naar aanleiding van een visuele screening bij het kind, kunnen we ook heel gericht hieraan werken. 

Ontwikkel je het ene gebied, dan gaat het ander ook vooruit. Vanuit dat oogpunt willen wij een behandeling op maat aanbieden, waarin we kijken wat jouw kind nodig heeft zodat we de ontwikkeling van het kind maximaal kunnen ondersteunen.